Whangarei en de Bay of Islands

19 maart 2014 - Russell, Nieuw-Zeeland

Oja, we waren gebleven in Orere Point. De plek waar ik wakker wordt voor mijn zoveelste verjaardag. Omringd met 1 slinger en 10 ballonnen en wat cadeaus.

Lekker ontbeten en een korte wandeling op strand. Alleen de trap naar het strand niet kunnen vinden. Dan maar niet. In ieder geval is de temperatuur prima (> 20 graden) en schijnt het zonnetje.

Snel naar de bewoonde wereld, na vele kronkels, heuveltjes op en af, strandjes, dwars door een streek met bomenkwekers zaten we ineens op de Motorway. Die snel van 2, naar 5 banen ging. Dwars door Auckland. En toch niet breed genoeg, midden in enorme file. Vlak voor centrum was dit over, met 4 banen over de Harbour bridge, met gangetje van 70 km/uur. Soort Brienenoord, iets steiler, ietsje langer, ietsje mooier. En hierna langzaam terug naar 2 baans.

Bij Toll station bakje koffie met lekkers genomen en toll betaald, $5. Far North in, gewoon op 1 baans highway, met ineens stoplichten en wegwerkzaamheden. En heuveltje op en af, groene heuvels met gras en/ of bomen. Koetjes en schapen op de heuvel. Plaatjes.

Bij Dome Forrrest even de auto uit, een wandeling naar de lookout. Was iets verder en iets avontuurlijker dan gedacht, wel gered. Via boomwortels klimmen is weer eens wat anders.

Doorgereden naar Whangarei voor overnachting. Redelijke plaats, de Ieren vierden Sint-Patricksday. Centrum beetje rommeltje, korte winkelstraat, brede straten voor auto's, lange wachttijden voor oversteken. Met wat doorzettingsvermogen (en loopwerk) bij haven terecht gekomen. En in Restaurant lekker gegeten. Uitzicht op de haven en vermaakt met het dagelijkse leven op oceaanwaardige katamarans. Leuk om te zien.

Dinsdagochtend enekel Whangarei attracties bezocht. De waterval was naast de parkeerplaats, dat is makkelijk. Is de eerste waterval waar meer water naar beneden kwam als op de plaatjes. Gelijk een wandeling toegevoegd naar het Reed park. Hier stonden enkele Kauri bomen. Een vriendelijke mountainbiker, een Maori, wist ons te vertellen dat deze bomen gaaf zijn, geen knoetsen en zo. En dat Nieuw Zeeland vroeger geen dieren had, alleen adelaars die Maori's mee konden nemen. De Maori had nog meer mooie fabels....

Hierna de coastel scenic drive gedaan, jaja nog een. Langs de Tutukaka Coast. Echt een plaatje, ook al kan je de kronkelige wegen bijna dromen. Het blijft mooi en afwisselend. De witte zandstranden van Matapouri en Whale bay waren gewoon gelig, niet echt mooi en stonken. Op de Whale Bay hebben we de lunch veroberd, broodje Zalm speciaal. En de tijd genomen om even te zonnen en met de beentjes in de oceaan te lopen. Aantal medegasten was ca 10, overigens, verspreid over hele baai, ca 400 meter.

En toen op naar de Bay of Islands, de laatste bestemming van onze vakantie. Nog snel een Dolfijnentrip geboekt, via de carferry naar Russel gereden en prima camping gevonden. In een heerlijk zonnetje wit wijntje genomen en lekker buiten gegeten met uitzicht op de camping en de zee. Wat kan vakantie veren toch perfect zijn. Vanwege wat muggen toch maar binnen een rood wijntje gedaan.

Woensdagochtend op tijd eruit voor de dolfijnen. Slecht geslapen, beetje door de warmte, beetje door spanning van de dolfijnen (denk ik).

En om 09.00 uur zaten we op de dolfijnen katamaran. Binnen een half uur al groot feest, dolfijnen zwommen volop om de boot heen en vermaakten de toeristen. Kapitein maakte er na 10 minuten een einde aan, anders kwam zijn trip in gevaar. Als een speer naar de Hole in the Rock. Het was rustig water, dus met boot en al er door heen. Op weg naar een eilandbezoek, stuitten we weer op wat dolfijnen. Voor de liefhebbers heb ik wat filmpjes gemaakt.

Het eiland was niet bijzonder, klein strandje, schapen, boompjes. En ook de basisscholl was hier gevestigd, voor alle eiland kinderen.....En hierna als een speer direct naar Russel terug. Prima tocht, jammer dat het wat bewolkt was.

De middag gevuld met een strandbezoek,  om even bij te kleuren. De zon begon ineens lekker te schijnen. Het strand, Long Beach, was niet echt mooi, wel voorzien van gras om lekker te zonnen. Als afsluiting in een van de plaatselijke restaurants, de Duke of Marlborough, lekker gegeten. Gezellig zitten aan de haven op een sfeervol terras.Een goede afsluiting van de trip naar Far North.

En tijd om de laatste 48 uur te plannen. Morgen naar Auckland toe, en in centrum en hotels geboekt.  Vanacht de laatste nacht in de Campervan. Het begin van afscheid nemen van een geslaagde reis.

1. Marja:
    20 maart 2014
    Hoi els en peter, het was een plezier om iedere keer het reisblog te lezen van jullie belevenissen''klein beetje jaloers hoor '' het eind is bijna in zicht nog een paar fijne dagen grt van ons xx
  2. Linda Bakker:
    20 maart 2014