Westfjorden, lekker ruig

11 juni 2015 - Patreksfjörður, IJsland

Vanochtend goed weer, droog, zonnetje, 10 graden. Verder de fjorden in. Weer langs mooie plaatsen, zoals je ze ziet op ansichtkaarten. Tussendoor in oud IJslandshuis geweest, met turf dak, vor kleine mensen. Bij Isafjordur bakkie gedaan. Toen door tunnel het ruige West Fjorden in. Al snel werd het een verharde weg, dan langs een fjord, dan steil omhoog, over bergrug tussen sneeuw door, steil omlaag en volgende fjord. Gem snelheid niet boven 50 km. Wel unieke ervaring. Een aanrader, weg is niet helemal vlak, en onze Skoda Octavia is toch wel prettig.

De Dynjandi waterval is giga groot en mooi. Moet je gezien hebben. Hierna steil omhoog over deze waterval heen, dan zie je aan de sneeuw dat de Dynjandi niet gauw droog valt.

De route volgen, van 60 naar 63. En dan ben je toch blij dat er weer asfalt is. Kom je sneller vooruit. Na nog twee bergruggen over te gaan, zitten we in Patiksfjordur om te tanken. Tanksation zij meestal onbemand en werken prima op je mastercard. Hier ontdekt dat je soms je pas ondersteboven erin moet doen om te kunnen tanken.

Door naar Latrabjarg, de eindbestemming. Laatste 50 km weer onverhard, no problem. Ook steil omhoog is geen issue. 16:30 uur in hotel Breidavik aangekomen. Aan een zandstrand met kamer met oceaanview. Perfect, en kleine kamers wennen. Hier prima gegeten en op advies na 20:00 uur de vogelberg bezoeken. Papagaaiduikers hier in overvloed, zitten op 1 meter van je lens vandaan. Het wemelt echt van de vogels hier, die nestelen in een klif, met weinig ruimte voor eennest, zo steil is de klif. De berg is 14 km, lang, wij haden het na 500 meter wel gezien. Was ook stervens koud en veel wind. Terug naar hotel, dus.

Gezien dat Eloy inmiddels jarig is, in Thailand. Geen contact kunnen krijgen, jammer.