De westcoast van zuidereiland, in zon en regen

2 maart 2014 - Hokitika, Nieuw-Zeeland

Zaterdag ochtend laat wakker, pas om 10.00 uur werd de auto gestart en Wanaka verkend. Een ski oord gelegen aan heet Lake Wanaka. Om de benen te strekken even de Mount Iron bekommen voor een 360 graden lookout. Op ons gemak doorgereden naar Lake Wahea, aan het meer met dezelfde naam. En even rustig aan gedaan.

Rond 12.30 uur begon het zonnetje ineens lekker te schijnen. Even schrikken toen de Haast Pass was afgesloten volgens een road information bord. Via een mooie route in het zonnetje naar Makarora gereden, via de oevers van beide meren. Een plaatje, wel goed sturen anders zit je in het meer.

Daar bleek dat de pass alleen tussen 18.45 en 06.30 uur was afgesloten. Dus rijden maar.De Haast pass over. Viel een beetje tegen, de pass tussen Queenstown en Wanaka was veel steiler. Nog even de lookout van de Haast Pass gedaan en door naar Haast. De afdaling was wel pittig en steil. Op een stuk was de weg afgezet en mocht er maar een auto tegelijk door. En terecht heb ik geconstateerd, op een steil stuk waren ze afgevallen rotsstukken aan het opruimen.

In de afdaling nog een aantal watervallen gespot, die recht omlaag vielen. En ineens warens we op het platteland en vlakbij Haast. Het was inmiddels 17.00 uur, besloten om niet door te rijden, maar een was te draaien en te genieten van een lekker wijntje in de zon.

Zondagochtend om 08.30 uur doorgereden naar de gletsjers, er was (veel) regen voorspelt. Via een mooie route door rain forests en af en toe een stukje oceaan, waren we rond 10.00 uur bij Fox Glacier. Precies om tijd om de gletcher te spotten. En te zien dat de Gletsjer Walk geen pretje is, schuifel, schuifel, in een rijtje omhoog/ omlaag met de gids die trapjes maakt. Dat gaat het niet worden. Op de terugweg de river track gedaan, over een touwbrug heen, rain forest in, naar een outlook op de Fox glacier. Geeft mooiere foto, dan vanuit het grijze puin!.

Net in de auto ging het regenen. En eigenlijk is het niet meer droog geworden. Het boeken van een helikoptervlucht naar bovenop de Gletsjer kon niet meer. Door de mist was er geen uitzicht en de komende dagen bleef het regenen.

Dus, doorrijden maar. Over een heuvel met veel bochten kwamen we aan bij de volgende gletsjer,de Frans Jozef gletsjer. Het carpark nog bezocht, maar dit was te gek. In stromende regen gingen toch nog mensen omhoog. Nu, wij lekker niet.

De rit langs de westcoast is mooi, over heuvels zigzaggen, rain forrest, over gravel (wegrenovatie van 4 km), door platteland, ontelbare creekjes en rivieren en af en toe een gehuchtje. Zelfs in de regen is het mooi, bergketens zijn groen en mistig, wegen zijn goed. Bij een meer nog de lunch gedaan in de auto, vergezeld door nog een aantal campervans. Allemaal schuilen voor de regen.

.Bij het eerste grotere stadje, Hokitika boodschappen gedaan, alleen de supermarkt is hier open op zondag. Het strand was niet veel, zagen we snel. Nu in Greymouth beland op camping. Het regent nog steeds, en nu zelfs wat harder..

1. De Volwaters:
    2 maart 2014
    Hoi Els en Peet
    Hopelijk gaan jullie nog wat zonnige dagen krijgen .
    Hoe krijg je alles droog in `t campertje `na al die regen en natte kleren ??
    Nog 20 dagen...en dan zien wij jullie weer in de Theo..
    Veel plezier nog in NZL.

groeten de Volwaters
  2. Janneke:
    3 maart 2014
    Wat een verhalen, jullie hebben echt alles eruit gehaald wat er in zit. Leuk dat jullie alles zo bijhouden, kunnen we toch een beetje meegenieten! Geniet er nog van!! Groetjes Janneke
  3. Debbie en Hans:
    3 maart 2014
    he peet en els wat een mooie verhalen dat wordt bundelen
    ben stiekem wel jaloers op jullie avontuur hoor wat een mooie dingen komen jullie daar tegen dat hebben wij hier niet
    geniet nog maar lekker verder en nog veeeeeel plezier samen
    doeiiiii
  4. Roos van leijden: