Lake Tekapo en Mount Cook

24 februari 2014 - Mount Cook, Nieuw-Zeeland

Vandaag eerst een halfuur rijden naar Lake Tekapo. Een gletsjer meer, met heel helder licht blauw water. Schijnt van de ijskristallen te komen. Aan het meer staat een mooie kerk, met achter het altaar een groot raam met uitzicht over het meer. Mooi...

In het plaatsje met dezelfde naam kregen we als tip om een korte wandeling te maken naar Mount John, 1043 meter hoog. Lake Tekapo ligt ruim 700 meter hoog. Wij dat gedaan, eerste 50 meter vlak, en toen alleen maar omhoog, steeds steiler, en laatste stukje pas een trap. Resultaat was een 360 graden view over het meer en de wijde omgeving. En Els had een goede start van de dag.

Doorgereden naar Mount Cook, 50 km naast een ander gletcher meer, Lake Pukaki, zelfde kleur. Een straffe tegenwind,  viel niet altijd mee omde campervan recht op de weg te houden. Wel grappig is, dat we  om ons heen allemaal hoge bergen zien, met op enkele sneeuw, terwijl wij op het vlakke blijven rijden/ lopen.
Twee wandelingen gedaan, naar Kea point, met straffe tegenwind en vrij koud. En af en toe miezer vanaf het gebergte.

En een mooie wandeling naar de langste gletsjer van Nieuw Zeeland, de Tasman. De wandeltocht begon in de zon,  en op het einde via de keien omhoog. Els heeft het niet meer zo op dit klauteren.  De gletsjer was nog 24 kilometer, verwacht was in 2027 nog 20 km.

Verbazingwekkend is dat einde van de gletsjer vies grijs is, het smeltwater ook grijs, en dat 10 kilometer verderop het meer onnatuurlijk blauw is. Het meer is 40 km lang, en leek wel een zee met veel golfslag. Welicht dat de wind hier debet aan is.

Tot slot de 50 km terug gereden, en in Frizel overnacht. Een plaatsje dat in 1968 is gesticht voor de arbeiders die gewerkt hebben aan de stuwdammen bij de lakes en de aanleg van een hydro kanaal. In het plaatsje is voldoende ruimte om huizen te bouwen. Dus Hoogmadenaren kunnen gewoon hier een huis bouwen.

1. Ton:
    26 februari 2014
    Hier ondertussen een lekker voorjaarszonnetje.
    Jullie lijken Nicci & French wel; wanneer gaat de eerste moord plaatsvinden?
    Blijf in de ban van de ring en NZL; veel plezier!
  2. Marja:
    26 februari 2014
    Hoi Els en Peter, een heel avondtuur om NZL in te komen wel fijn dat jullie schoenen mee mochten zonder bij te betalen nu op weg in NZL we zien uit naar jullie belevenissen en mooie foto's grt en een mooie tijd nog xx