Kangaroo Island

7 februari 2014 - Penneshaw, Australië

Vanaf het snel te vergeten Strathalbyn op naar Kangooroo Island. Zo saai als de rit gisteren was (links en rechts 4 uur hetzelfde en veel wind., zo anders was het vervolg.

Vandaag mooie landschappen kronkelige wegen of rechte wegen op en neer. Tussen Goolwa en Victor Harbor schitterend uitzicht op zee, met veel luxe huizen en vel wit. En opnieuw mooie wegen naar Cape Jarvis, het vertrekpunt van de Sealink Ferry. Met name de laatse 5 kilometer een mooie afdeling recht de zee in (bijna). Konden gelijk de ferry op, moetsen wel achetruit de Ferry oprijden. Leuk om mee temaken. Schommelend binnen 35 minuten naar de overkant, knap dat alle auto's recht bleven staan. En niemand gelukkig zeeziek.Op het eiland gelijk naar het informatiecentrum, waar we weinig informatie kregen. Niet getreurd, maar via American River, naar Kingscote. En hier de attractie meegemaakt Pelican Feeding.

Een malloot, met een meeuw op zijn kop (meeuw pikte ook zijn visje mee). En twee grote seagulls, die met hun gekwetter het publiek vermaakten. Pelikaan voeren is met 2 handen vis voeren, slechts enkele pelikanen krijgen wat in hun snavel, die de vis in 2 happen naar binnen werken. Mooi om te zien, niets ingestudeerd. Jammer dat we een half uur te vroeg ware, zitten ineens in andere tijdzone.

Hierna de b camping opgezocht, eten, Australische wijntje en slapen. Na 21.00 uur is het hier echt pikdonker. En niets te beleven!

De volgende dag om 08.15 uur op. Binnen half uur in Murray lagoon, een moeras midden in een hele droge heuvels. Met alleen ons 2en als publiek. Hier kom je tot rust.

Na een snel ontbijt, het bezoek aan Seal  Bay. Hier leeft een kolonie zeeleeuwen. Eerst met boardwalk al de leeuwen gespot, hierna met een gids het strand op, en sta je tot 10 meter op deze wilde dieren. Fascinereend. Zeeleeuwen rusten 3 dagen uit, en jagen hierna 3 dagen op vis, oktopussen. Tot 100 km van het strand en tot wel 1200 duiken in die 3 dagen. De mums zijn altijd zwanger, draagtijd 18 maanden, en zijn binne 10 dagen na de bevaling weer zwanger. Als mum vist blijft de puppie 3 dagen alleen achter.Hierna, na 10 km op een hobbelweg naar de Hanson Bay. Met zijn 2en op een prive strand.

En een half uur later naar de remarkable rocks, ik denk granieten rotsen die geen last van erosie hebben. En dan het hoogtepunt, de Arch waar kolonies Australische en NieuwZeelandse seals in het wikd leven. Vanaf 20 meter waarneembaar, fascinerend........Tot slot nog even koala's gespot, en een avondwandeling als dagafsluiter. Dit keer eer en unpowered site, is niet iets waar Els van houdt.

Op vrijdag vroeg eruit, nogmaals 1 koala gespot en naar het noorden van het eiland. Eerst naar Stoke Bay, een mooie baai, te benaderen via een korte wandeking tussen enorme rotsblokken. Even zonnen, en door naar Parmdana.

Een gehuchtje als Hoogmade vroeger. Met een benzine/dieselpomp zoals Jos Deckers en een kruidenier zoals Koos Witteman: veel verse melkproducten en groenten, en verder weinig in de schappen. Nieuw hierbij was dat de kruidenier ook bakker was en je koffie en pies kon krijgen. Dus dat maar gedaan. De eigenaar was in Nederland geweest, en kon de taal nog steeds, frikandellen, kroketten, Heineken pils en Dank je wel.

Na 3 kwartier rijden het Emu Bay bezocht, weer even zonnen, en we kwamen erachter dat we Kangooroo Island gezien hadden. Tenminste nog veel maar baaien, onverharde wegen, en nauwelijks internet en meestal ook telefonisch niet te bereiken (yes optus, bedankt).

Alweer terug in Penneshaw, een vervelend incident. Op een No through road proberen te keren. En vanachter een lantaarnpaal geraakt. Heel stom, 25 schadevrije jaren, op een eiland met nauwelijks lantaarnpalen, een antieke paal geraakt. Paal was van onderen van steen, en verdervan ijzer. Gaf dus niet mee, deuk 20 cm van links (de vorm van een paal, en de achteruit aan barrels. Is een engels de rear window, begreep ik na een belletje van Apollo campers.

Enfin, op het eiland niet te repareren. In mineur camping opgezocht, en proberen te slapen. Wat niet echt lukte. Iemand had de muggen verteld dat onze achteruit eruit lag. De hele nacht gezoem om ons heen. Resultaat viel achteraf mee, 4 mugenbeten.

Oja, op kangooroo island geen last gehad van vliegen om je gezicht, behalve dan die muggen. Verder een mooi eiland, veel wildlife, weinig toeristen. Een aanradertje voor iedereen, is in 2 dagen goed te zien. En je bent meestal echt onbereikbaar, is ook wel goed. Mobieltjes bijna niet gezien, is ook een leuke ervaring

1. Glenn:
    9 februari 2014
    mooi verhaal Peter! Interpolis gebeld? Veel plezier in Alice Springs!