Blue Mountains

22 februari 2014 - Blackheath, Australië

Zo tijdrovend het is om per auto in Sydney ergens te komen, zo snel en eenvoudig kom je er uit.  Binnen 2 minuten van Lane Cove op de M2 en een uur later  waren we in de Blue Mountains. Op een M (Motorway) rij je lekker door, zelfs een Fly Over (prins claus plein) geteld. Volgens mij is er maar een.

En dan zitten we weer op de great western highway, met ineens stoplichten, 40 km zones bij scholen, en veel road works. Was wel schrikken dat stoplicht op een rijkswegt, ben je in NL niet gewend.Bij Glennbrook informatiecentrum bezocht, een zijstraat van de highway (!).

En Blue Mountains in, en ja dat zijn heuvels tot ca 1.000 meter, waartussen veel bomen staan, die van veraf lavendel kleurig zijn. Zeer mooi, overigens.Eerste stop, de Wentworth Falls. Zeer fraai, met mooie wandelpaden er naar toe. Af en toe varens, en soms loop je in de drup van andere  micro watervalletjes. Alsof je in een regenwoud loopt. Bij de waterval begon een nieuwe track, de National Pass. Deze begon met ruim 500 trappen omlaag, waar de 1e etage van de waterval neerstort. Ik schat 100 meters lager. Jammer, dat de National Pass nog 3 uur lopen was, dus weer 500 trappen omhoog. Best inspannend, zeg maar. De treden waren in rots uitgehakt, met verschillende hoogtes. Mooi gedaan.

Tweede stop, de 3 sisters. Wij gelijk de track gevolgd, en aan het einde slechts 1 sister te zien. En de great starway, 900 treden steil omlaag. Wij hadden genoeg trappen gezien, dus naar de echoput en lookout. En hier vandaan waren alle 3 de sisters te zien. Later bleek dat de great starway startpunt is van de Fedral Pass, een mooie track van een paar uur eindigend bij een trein die ons in een hoek van 52 graden weer omhoog bracht.

Jammer, dat we dit pas hoorden bij de camping in Blackheath! Toch een zeer geslaagde dag, hoor...En ruim op tijd om de was te doen, en de koffers alvast in te pakken en de campervan op te ruimen. En nog even lekker in het zonnetje te liggen. En genoten van een gebakken zalm op de bbq.

De volgende dag, zaterdag rustig gestart. Koffers ingepakt en klaar voor het laatste dagdeel Blue Mountains. De wandeltocht van Goverts Leap, met twee mooie watervallen. En een walk naar de Evans lookout. De tocht langs de kliffen was mooi, jammer, de lookout was minder, zeker omdat er ook een carpark bleek te zijn. Misschien zijn we wel te verwend met lookouts.

En toen de terugreis naar Sydney. Ging prima, tot het einde van de Motorway. Toen weer onderdeel van de verkeerschaos.  Op stadsweg met 3 banen (3 heen/ 3terug), alle 6 de banen helemaal vol, heuveltje op en af, een overal stoplichten. Was heel blij dat de Nokia TomTom het bleef doen!  Snel campervan ingeleverd, binnen 10 minuten in taxi, en ruim op tijd op Sydney International Airport. Onze laatste Australische Dollars besteed aan een lekker wit wijntje. En hoofdstuk Australie afgesloten.