Sightseeing Northern Territory

12 februari 2014 - Ayers Rock Camp, Australië

Snelle vlucht naar Alice Spring, met twee cricket teams. Een vliegveld waar je nog gewoon uit en in het vliegtuig stap en over vliegveld loopt. Ook binnen keurig, 6 gates en gelukkig 1 autoverhuurder. En die had 1 klant, wij dus. De car, een Toyota Corrola Ascent stond keurig in de zon branden, was al van wat deukjes voorzien. Prima auto dus. Alleen stuur was erg heet.
Snel naar Alice Spring, boodschapjes, en de West Macdonnel range  in. Op naar de Redbank Gorge, de mooiste had ik begrepen. Enfin, na bijna 2 uur rijden, met rechts de bergketens, en links rood zand met groen gras/struiken, en veel bordjes Floodway, aangekomen. Teleurstelling, de gorge was gesloten, weg was niet begaanbaar. Even tevoren hadden we al een kleine flood meegemaakt. Dus had het daar pas behoorlijk geregend. Ondanks de temp van rond de 40 graden.
Als compensatie de Ellery Creek Bighole bezocht en de Simpson gap. En toen was het al weer 18.00 uur. Terug naar Alice Spring, op zoek naar bed&breakfast. Gevonden dankzij TomTom, maar helaas was al 7 maanden dicht. Gaf wel de tip om naar Dessert Palm Ressort te gaan. En hier prima kamer geboekt voor $90, later bleek met gratis wifi. Voor dit ressort wil ik graag reclame maken.

De volgende dag, maandag, vroeg eruit om naar Kings Canyon te rijden. Effe voor 8.00 uur vertrokken, en om 13.00 uur waren we er. Ja, was beetje verkeerd ingeschat, en was 3/4 tank, Resultaat, 1 auto ingehaald, door 2 auto's ingehaald, en verder was er niets.
Australiers zijn zeer schaars met borden langs de weg. Om de 10 km een klein bordje met hoeveel km het is naar de komende stad/gehucht. En 300 mtr van tevoren wordt een afslag aangegeven. Dus wel opletten, he.Om de benen te strekken de kings creek walk gedaan, wat in 40 graden veel water kost.

Snel een lodge geboekt in het plaatselijke resort. Dat we in de middel of nowhere zitten is duidelijk. De prijzen schieten omhoog, en er is gelukkig een zwembad. Met beperkte middelen wat noodles gegeten, en een wijntje in de bar genomen. Resort doet zijn best voor gezelligheid, maar gasten te weinig, denk ik

De volgende dag, dinsdag, roeg eruit. De kings Canyon Walk. Na 09.00 uur is hek gesloten, dus keurig om 6.30 een breakfast gedaan en om 07.15 aan de wandel. Waarom na 09.00 niet meer lopen?  door de hitte en te grote kans op uitdroging. Moeilijk voor te stellen in Nederland..De start was heftig, gelijk 50 mtr steil omhoog de canyon op. Een rondje lopen op de bergkam, langs de canyon.  Zeer mooie tocht, met als hoogtepunt de Garden of Eden in the middle, met waterholes, zie foto's. Aantal starters was ca 200, opvallend veel jeugd, die met bussen/busjes werden aangevoerd.  En grappig dat je in de verte mensen ziet lopen tussen de rotsblokken. Nogmaals indrukwekkende walk van 2, 5 uur, ca 5, 5 km.

Gelijk, dat is zonder douche, in 3 uur gereden naar Ayers Rock resort. Resort bestaat een chique hotel, een hotel, een backpackers hotel en een campground. En uiteraard een supermarkt, politie, brandweer en een healthy clinic. Gekozen voor twee bedden voor twee nachten, het backpackers hotel dus. Beperkte kosten en gezelligheid van veel mensen, jong en oud.Een goede keus, het was een gezelige drukte, met bar, self bbq, afhaalbuffet en een eigen camp kitchen. Alles werd gebruikt, en in de avond live music.

Enfin, gelijk Ayers Rock verkennen, tochtje door cultural centre. Ietsvan Aboriginal cultuur mee gekregen. Center en documentatie kan een facelift goed gebruiken.Aansluitend de Marawalk gelopen, 2 km.Aboriginals zien de rock als sacred en als een spirituele rots. Idd, de rock kan je zien als kunstobject, en bevat vele figuren. Ook met fantasie moet je dit opvallen, oa veel gezichten en ook een rog!.

Met dik 40 graden en een massa vliegen om je heen is de walk overigens geen pretje. Dus de grote walk niet gedaan. Het advies om voor 11.00 uur een rondje Rock gelopen te hebben is een goed advies.

Een sunset was er niet, wel mooie luchten met regenbogen en regenshowers. Mooi om te zien.

Op woensdag bijna te laat voor de sunrise, met wel een wolkenloze lucht. Wat een mensen komen kijken, naar eigenlijk weinig. Doorgereden naar de Olga's, een rotsformatie 40 km verderop.zelfde gesteente, alleen meerdere rotsen, en wat ruwer en minder spiritueel. Ik had de indruk dat het hier meer regent. Hier 2 ochtend wandelingen gedaan tussen de rotsen, indrukwekkend. Ook nog een walk bij Ayers Rock, naar een waterhole onder de Rock.  En klaar, rondgehangen in zwembad, is boven 38 graden, gelukkig beetje bewolkt en we hebben vakantie.Ook 2e sunset hebben we de zon niet echt zien ondergaan.

De sunrise op donderdag was met flauw zonnetje, met donkere wolken en regen. Wel lekker warm. De toppen van de Olga's waren in de wolken verdwenen. Blijft een mooi gezicht, was dit tripje zonder meer waard.

Heb wel ander beeld gekregen van Northern Territory.  Is een sort woestijn, Was veel groener als ik dacht. Rood zand is heel fijn, waait op tot een soort duinen, waar gras, struiken, boompjes groeien. Veel bewolking gezien, en een heel droge lucht. Temperaturen van minima 24 graden, tot boven de 40. En de vliegjes willen in je oren, ogen, neus en mond zitten, en lopen aan de buitenkant en binnenkant van je bril. Vervelend. En muggen heb je hier ook, ook al staat de airco op loeien.

Attracties zijn eigenlijk alleen wat rotsen, Ayers Rock, de Olga's, Kings Canyon en wat Gorges in een bergketen. En toch helemaal de moeite waard.

Ayers Rock airport is ook een attractie: Is open van 09.00 tot 16.00 uur. Heeft 4 arrivals en 4 departures per dag. En vliegveld staat gewoon voor de deur (is 50 meter lopen van de gate). 50 minuten vliegen naar Alice Spring, naar toilet, en stappen vliegtuig in naar Melbourne. Kunnen ze elders in de wereld nig iets van leren.

1. Conny en Ton van Mil:
    13 februari 2014
    Het blijft een avontuur! Zelfs als we het lezen... Mooie foto,s ook! Maar die vliegen en temperaturen..... Pfff ... om gek van het worden!
  2. Conny en Ton van Mil:
  3. Conny en Ton van Mil:
    13 februari 2014
    Oeps...foutje! Hihihi.. Heel veel plezier nog! We kijken uit naar jullie volgende verhaal! Liefs, Ton en Conny
  4. Marja:
    13 februari 2014
    Hoi Els en Peet, alles heel herkenbaar de klim de vliegen, maar eenmaal boven is alles de moeite waard en ook de gesloten gorge was 7 jaar geleden ook al dicht tot het volgende blog in de blue mountains ook weer een avontuur. Grt van ons xx
  5. Jacqueline en paul:
    14 februari 2014
    Hoi peter en els,
    Leuk om jullie verhalen te lezen en jullie foto' s te zien. Het ziet er allemaal prachtig uit hoor. Geniet ervan, hoor! Je bent zo weer in het gewone leven. Ben best wel een beetje jaloers. Zoveel belevenissen en ervaringen. Die kunnen ze jullie niet meer afnemen.
    Een lieve groet van ons.
    Paul en Jacqueline
  6. Aby:
    15 februari 2014
    Hoi Peter,

Leuk om al je mooie belevenissen en bijzondere plekjes te zien en lezen. Zo te zien genieten jullie ervan...en ik geef je groot gelijk! Ik zou bijna zelf een reis naar Down under boeken!

Ik zie in elk bericht een wijntje langskomen :) ... hoe is de kwaliteit uit Australië? Zal wel goed zijn..anders komt ie niet elk bericht terug!

Veel plezier nog en we spreken elkaar snel! p.s. wat is je whatsapp nr?

Groeten,

Aby
  7. Roos van leijden:
    16 februari 2014
    Er zit vast een mooie foto bij voor straks boven je bed of zo.....xx