Tongariro Alpine Crossing

13 maart 2014 - Turangi, Nieuw-Zeeland

Het slapen in een campervan naast een drukke weg richting centrum valt niet mee. Staan vlakbij een stoplicht, optrekken maakt veel geluid, motoren nog meer, en sirenes heb je af en toe.

Beetje geslapen, en volgende liepen de werkende klasse langs onze campervan. Op enkele meters, vrij veel mensen die lopend naar hun werk gaan, overigens, redelijk wat fietsers en af en toe een skateboarder.Peter lekker onder douche geweest, Els wachtte een rondje.

Snel ontbijtje en toch nog even de stad in. Supermarkt bezocht, zeer netjes overigens, voor de laatste boodschap, broodje. Alleen klanten zonder karretjes, wel hartstikke handig. Peter nog langs telecom zaak, om dataverbinding te upgraden. Voor $30 3Gb, hoop dat het genoeg is.

En even het museum van Nieuw Zeeland bezocht, Te Papa. Ook aan de haven. Uurtje rondgekeken, iets van Maori cultuur gesnoven. Museum heeft leuke dingen voor kinderen, leuke interactie gemaakt met nieuwste presentatietechnieken.

Om 12.30 uur rijden, de highway 1 op. Mooie 2/3 baans weg, zitten binnen 10 minuten in Porirua. Boodschappen doen, en informatie centrum. Stadje heeft weinig te bieden, streek ook niet veel. En er wordt in het weekend een tropische storm verwacht. Mooi, besloten om door te rijden naar Turangi, om zo snel mogelijk de Tongariro Alpine Crossing te lopen. Wel 300 km rijden , maar vooruit.

Eerste 100 kilometer was een drama. De Highway 1 werd snel enkelbaans, met stoplichten, rotondes. En door veel stadjes heen, net 50 km per uur, en overal werd aan weg gewerkt (leek het).  Alleen stukje langs oceaan was leuk, voor 10 minuutjes.

Voorbij Palmerston North ging het beter. Gewoon lekker doorrijden, soms een tegenligger, en de zon begon lekker te schijnen. Lekker in zonnetje geluncht bij Runderville. Hierna begon de omgeving ook mooi en afwisselend te worden. En dan is rijden geen straf. Voor het eerst militairen gezien, door oefenterrein heen en rond 17.00 waren we in Turangi. Net te laat voor informatiecentrum.

Gelukkig konden we een shuttle bus regelen voor de Tongariro Crossing op de camping.

Vanochtend om 6:15 eruit,  ontbijten, bakje thee, tas inpakken en om 7:15 uur langs de weg. Pas om 7:30 de krakende en piepende bus in. Heuveltje op was net aan voor de bus, nog wat klantjes opgepikt, en naar Startpunt gebracht, voor de Tongariro Crossing.

Om 8:45 begonnen we, voor 19, 8 km. Was beetje bewolkt, vonden wij niet erg, de eerste 8 kilometer was bergop. Startpunt was op 1200 meter, red crater op bijna 1900 meter. Is een leuk parkoers,  soms klimmen via trap, via grindpad, maar ook van rotsblok naar rotsblok. Af en toe met uitzicht en af en toe in de mist. Midden door vulkanisch gebied, in 2012 nog actief geweest.

In de buurt van het hoogste punt begon de zon te schijnen, wat een schitterend uutzicht gaf. Over vulkaankraters, langs blauwe en groene meertjes.  En zigzaggend omlaag in een heel, lange afdaling. Leuk om overal wandelaars te zien lopen op verschillende hoogtes. En tot slot nog door een bos met diverse stroompjes.

Om 15.15 uur waren we bij het eindpunt.  Hele mooie wandeltocht, ook Els was goed te spreek, en blij dat we er waren. Bij eindpunt was het vrij druk met wandelaars.op parkoers geeen lastbgehad van drukte.

m 16.00 uur met de shuttle bus teruggebracht naar camping. Nog even lekker genoten van zonnetjes, snel de was gedaan, er een wijntje opgenomen en klaar voor volgende vakantiedag.  Wel eerst effe onze rust nodig...

1. Roos van leijden:
    14 maart 2014
    Kappertje geweest? Ook weer ervaren......! Nog een week Peter en Els......het gaat nu wel heel snel....geniet nog van al het moois.....en kom straks meer dan voldaan thuis! xx
  2. De Volwaters:
    14 maart 2014
    Hoi Peet en Els
    Het gaat aftellen worden voor jullie.
    Het laatste weekje cultuur op snuiven...en dan terug naar jullie `stekkie `in Hoogmade !
    Er is al een parkeerplaats gereserveerd voor jullie campertje..
    Wij hebben zeker interesse , in het huren van dat karretje..
    Peet en Els , wij wensen jullie een goede terugreis toe, en spreken elkaar weer snel.

De Volwaters