sierra del grazeleme

28 september 2017 - Zahara, Spanje

in hotel goed ontbijt op. Bij hotel was ook een lunchroom waaar we ontbijt hadden met ook locals die kwamen ontbijten. Prima.

Met auto uiteindelijke Ronda weten te verlaten, blijft lastig eenrichtingsverkeer, steil omhoog of omlaag, en nergens een bordje met plaatsnamen. Gevonden, en op een kronkelige Provinciale weg op naar Zahara. Zeer toeristisch plaatsje. Dorpje ingereden, ging wel omhoog en uiteindelijk steil omhoog door nauwe straatjes langs terrasjes. Apart. Lekker bakkie gedaan voor €2,50. Ja voor die prijs hadden we een cappuccino en americano,,.

Verder omhoog gelopen naar oud kasteel vanwaar een schitterend uitzicht. Met auto doorgereden naar Grazalema door een Nationaal Park. Smalle bergweg steil omhoog over Passeo de .Las Polamas en weer steil omlaag. Tussendoor even applausje voor Nederlandse racefietsers die dezelfde weg hadden genomen.  Grazalema viel als wit dorpje wat tegen,  gespot wel dat deze plek het natste was van heel Spanje. Iets met eerste bergen als Corredor na Atlantische oceaan.

Door naar El Bosque, over mooie kronkelige weg dwars door het Nationaal park. In El Bosque bijna vast in de nauwe straatjes. Geen parkeerplek kunnen vinden in centro, dus maar door naar Arcos de la Frontera. Op inmiddels,brede provinciale weg door licht glooiend landschap. Beetje Limburg, maar dan niet groen, maar beetje geel, grijs, bruin en verdord.

Arcos is ook al op een klip gebouwd, en hield een feria. Rustig over kermisterrein gelopen, Spaanse meisjes in die flamengo jurken, en wat ruiters die op hun paard door publiek heen liepen.  Vreemd, die paarden op de kermis, maar hoort ws bij de Folklore.  Na enig zoeken ook historico Centro gevonden. Gewoon andere kant op lopen. Weer zeer nauwe straat, steil omhoog, af en toe dicht huis aan gaan staan om een auto te laten passeren.

Lekker gegeten in patio, lamsvlees en zalm. Niet druk, niet duur, en gratis flesje wijn. Moe en voldaan na nog een rondje kermis, terug naar hotel.