Door naar Noord IJsland

7 juni 2015 - Akureyri, IJsland

Eerste Ijslands ontbijt, even wennen. Geen echte Jus, koud eitje, geen warme gerechten, op koffie thee na. Prima ontbeten.  Via wandelpad langs oceaan centrum weer in. Meertje gezien, bakkie gedaan bij de bakker, ja gewoon zondagochtend open, en winkeltjes gekeken tot het ging regenen.  Terug naar hotel, taxi besteld en  naar Reijkjavik airport. Hier stond ons vliegtuig, Fokker50, al klaar. Alleen te vroeg, gaat vlucht voor vlucht. Uurtje gewacht, en ingecheckt. Ons vliegtuig, met propellers gestart en op schema, 14.00 uur de lucht in. Wel weer droog, maar bewolkt. Weinig van Ijsland vanuit de lucht gezien.

Geland in Akureyri, in duikvlucht naar beneden, ik dacht dat we op water gingen landen, gelukkig was er toch een landingsbaan.  Nog kleiner vliegveld, snel de koffer van de band gehaald. Viel niet mee, veel graaiers en heel klein bandje.

Huurauto, vw golf, was er niet. Wel een upgrade naar skoda octavia, dieseltje. Beetje groot, heeft ook voordelen.

Boodschapjes gedaan in Akureyri,  vielt niet mee om super te vinden. Netto was gevestigd in winkelcentrum, ala Winkelhof.  Alleen slecht aangegeven. En op zoek naar Hotel Natur. Lag buiten de stad, maar waar? Ernstige twijfel, geen navigatie, dus maar gevraagd. Was trouwens maar 1 weg, rondweg 1. Dat was ook adres, dus waar is het hotel. Gelukkig, we zaten warm, was 12 km uit de stad. En slecht aangegeven,  een bordje 50 meter voor ingang.

Ingecheckt, om effe 17.30 uur. Geen keuken! Gelukkig was er vlakbij wel een keuken open, 2 buren verder, 1 km gelopen. Langs de weg lopen is gevaarlijk hadden we snel door. Door weiland over gras dan maar. Om 19.00 uur buffet geopend. Soepie, lamsvlees en witvis lekker.

Terug door weiland naar ons hotel, even naar oceaan gelopenwas 300 meter naar beneden. Effe uitgewaaid en bedje in. Uitgaansleven is beperkt hier.