Reis naar West Fjorden

10 juni 2015 - Ísafjörður, IJsland

Na ontbijt om 09.00 uur uitgechecked en naar West Fjorden toe. Met regen gestart, dus niet erg dat het een Autodag was. Op aanraden van hotel niet de N1 genomen, maar via Dalvik en ... fjordur. Goede tip.

Genoten van de tocht  tussen bergen en de Atlantische Oceaan. Eenbaansbruggen en ook eenbaans tunnels (2) gezien, met af en toe passeer strook. Dan gelijk met zeespiegel, dan weer 300/ 400 meter hoger. Grote auto is toch wel makkelijk.

Via pittoreske dorpjes en mooie wegen, weinig tegenliggers heerlijk gereden. Af en toe beetje regen. Is mooier dan great ocean road vind ik. In Hofsos lekker soepje met brood gegeten. Na 3 uur rijden waren we hier wel aan toe.

Door over n1 en weg 68, in lekker tempo, tussen 90 en 110 km per uur. Is goede weg, recht, flauwe bochten, af en toe steil omhoog en omlaag. Ruim 2 baans, ernaast geen berm. Je rijdt op een soort asfaltdijk, weinig vluchtstrook, continue opletten dus.

Zonder enige waarschuwing ineens een onverharde weg. Dan maar 70 80 rijden. Door lichte regen zag auto er snel niet meer uit. Is de kunst om de ergste gaten in de weg te missen. Zeer af en toe een tegenligger, dat is makkelijk. Meestal op midden van weg rijden.

Gelukkig ook weer stukken met gewoon asfalt er tussen. Bij Holmavik recht omhoog, op top van de berg. Ineens reden we in de mist, met aan beide  kanten van de weg sneeuw. Even schrikken, leuk om mee te maken. En ja hoor langs de fjorden rijden. Eerst heen, rondje naar andere kant, en weer terug. Even rusten, toen de buurman zei dat er een walvis zat. We zagen idd een fontein, jammer dat het te ver weg was.

Vlakbij bestemming, heidalur. Bleek 12 km op een onverharde weg te zijn. Bij inchecken, gelijk de maaltijd doorgegeven. En daarna kregen we de sleutel.  Was een omgebouwd farm, gezellig, klein, goede kamer en bad. Natturlijke hotspot was niet bereikbaar, water van de rivier staat te hoog. Water van farm komt wel uit de heetwaterbron.

In restaurant snel gegeten, we zaten nog niet of de starter was er al. En direct erna het hoofdgerecht, pfffff. Spagheti voor Els (iets te veel) en lekkere forel voor Peter. Hierna dit verhaaltje geschreven en om 2230 uur naar bed. Is verder niets te beleven, zo in de bushbush hier.

Wifi is in IJsland gratis bij elk hotel / Farmhouse. Kwaliteit is matig, skype is niet te doen.