Cordoba, historisch en schhon

4 oktober 2017 - Córdoba, Spanje

Sevilla verlaten na het laatste ontbijt op het dak van ons hotel. Vor het eerst jus d’orange die je beter zure Frans kan noemen. Met koffers naar parkeergarage Cano y ciuto. En bijzonder snel op de snelweg A4 naar Cordoba. Binnendoor route genomen via Lora del Rio. Bij Almodivar del Rio even een tussenstop bij een middeleeuws kasteel op een heuvel. Met Rio Quadalquivir en de Spaanse HSL onder ons. Een westers kasteel, niets bijzonders,, Wel dat er geen horeca was, bijzonder vervelend als je wel dorst hebt.

Enfin, snel door naar Cordoba. In Sevilla was landschap nog dor, naar Cordoba door sinaasappelstreek heen. Benieuwd hoe ze dit water geven.

In Codoba centro komen met de geschreven route viel niet mee. Met de telefoon-Tom ging het goed. Hotel was op voetgangers route, op 10 meter van de Mezquita. Weer goed geregeld. Parkeergarage was 200 meter verder.

Cordoba is een oude stad, oude centrum is keurig wit, wel kronkelig, ook overzichtelijk. Bezoek aan de Alcázar (klein, degelijk), de oude Romeinse toegangsweg met zijn poorten, een oude synagoge en belanden zomaar in het nieuwe centrum. Ook fraai ontworpen

Eten in Cordoba is zeer goed en zeer betaalbaar. Geldt voor het middageten en avondeten. Rabo de toro, ossenstaart kan ik aanraden. Ook bodegas Mezquita kunnen wij iedereen aanbevolen. Eten is met zorg bereid, valt ook op dat minder mensen op straat eten hier.

Bezoek aan de Mezquita zelf is een must. Is een moskee en kathedraal ineen. Klein begonnen en in de eeuwen steeds meer uitgebreid. Eerst als moskee, later meer naar kathedraal. Ontstaan is een overdekte plaats van ruim 150 bij 150 meter, een vlakte met in het midden een open cathedraal. Zeer indrukwekkend.

Bij plein met de generaal Cordoba op zijn paard (1 been omhoog van paard, dus overleden aan verwondingen tijdens een strijd) lekker mensen gekeken onder genot van een jarra sangria.  (Valt op dat veel Spanjolen roken, en sigaret gewoon op straat gooien).

Samenvattend Cordoba is een must om te gaan, met zeer goed Etten.