Granada, miradors op Alhambra

6 oktober 2017 - Granada, Spanje

.Na het laatste ontbijt in de kelder van ons hotel, wel op 30meter van de schatten in de Mezquita op weg naar Granada. Eerst in Baena een olijfbomen bekijken. Helaas, een Feria. Doorgereden naar Zuheros. Mooi wit dorp, hoog in de sierra. Voorzien van gelduitgifte, een restaurant en een Moors kasteel op een rots. Prima ple voor een bakje koffie. We zijn de hele dag omringd door olijfbomen, nemen aan dat de oogst goed zal zijn.

Volgende stop is Priego del Cordoba. Beschrijving van stadje was leuk, de uitvoering iets minder. Of barok is synoniem voor oud stadje? Wat gedronken, tomate anildo gegeten, even over de klip van de stad heengekeken, en weer door.

Ook Granada niet met routebeschrijving gevonden, Spanjaarden hebben andere rechtdoor op 6 armige  rotonde als ik. Enfin, langs voetbalstadion van Granada en de app Kaarten toch parkeergarage Real Plaza gevonden. En lopend ook nog ons hotel gevonden, mooi gelegen aan centrumplein, kamer 4 hoog, met uitzicht op Catedraal en het Alhambra.

Granada is onderdeel van dichtbevolkte vallei, denken redelijk wat smog te zien. Oude Granada lijkt wat op Ronda, alleen de kloof is wat breder. Aan de ene kant staat het Alhambra. En aan de andere kant het Islametische stadsdeel, met veel carmen ( is gewoon een patio). Een carmen met uitzicht op Alhambra is, denken wij, ee mirador. Lekker gedronken en gegeten op zo een mirador. En in het donker teruggeslenterd langs riviertje de Daro naar ons hotel.

Op dag 2 naar Alhambra gelopen, licht bovenop heuvel en ingang is aan de andere kant van de heuvel. Eerst van het Herbalife genoten, een groen rustoord voor koningen en hun familie. Indrukwekkend mooi allemaal. En veel buxussen en planten gezien zou me niet verbazen als het perkgoed in Nederland, hier blijft groeien...

Hierna het paleis mogen bezichtigen.  En dAt mocht niet eerder dan 1600  uur volgens ons kaartje. En zo geschiedde.  Overigens heel mooie versieringen in kasteel, overal perfecte muren, overal waterstromen met als middelpunt twaalf leeuwen die water spugen, de hele dag door.  Mooi.  En idd, van balkon van paleis kan de mirador aan de andere kant zien, wie kijkt nu naar wie?

Als laatste de torens vaan het Alcazabre kasteel beklommen en weer naar beneden. wat media raccins (grote tapas) gegeten, een jarra sangria en nog wat wijntjes voor het slapen gaan.